fredag den 26. april 2013

Vidensdeling - samarbejdsredskaber

At kunne vidensdele og at kunne samle relevant materiale ind, og ikke mindst at kunne gemme/arkivere det er vigtige kompetencer at opøve hos eleverne. Her vil jeg kort introducere de tre bedste kurator-redskaber som jeg indtil videre har fundet;


Der findes selvsagt andre muligheder og her er det først og fremmest oplagt at nævne Facebook-grupper og Google+ foraer. Jeg er personligt selv en større fan af Google+ fora-systemet end facebook-grupperne. Det handler først og fremmest om opsætningen og layoutet, og ikke så meget om den egentlige funktionalitet. Men udover disse to redskaber findes der altså et række redskaber, der er særligt udviklet med særligt fokus på vidensdeling og systematisering af materiale man kan finde på internettet. De har bygget deres systemer forskelligt op og det giver dem hver især fordele og ulemper. Der er også kuraterings-værktøjer jeg  ikke har medtaget her (fx Scoop.it), men det er fordi de ikke kan bruges - gratis -  i forhold til samarbejdet.

De tre redskaber, jeg vil fokusere på her, har tre ting tilfælles som gør den brugbare til brug i undervisningen og særligt i forbindelse med projektarbejde.

1) Det væsentligste de har tilfælles og grunden til de er værd at overveje at introducere for sine elever, er at man kan være flere om at samarbejde om et emne - og at det er gratis.
2)En anden ting de tre redskaber har tilfælles er at det er muligt at 'joine' ved at bruge et openID. Og et openID er fx ens egen profil på Twitter, Google, Facebook eller Yahoo. Man skal derfor ikke bruge flere nye logins, men man kan bruge logins man allerede har. Det er en vigtig funktion web 2.0-værktøjer, som man kan bruge i undervisningen, bør have 
3) En sidste detalje der er værd at nævne, er at man ved alle tre har mulighed for at installere en extension til sin browser, som gør det nemt at indsamle relevante links.

Hvis man ikke vil bruge sin facebook-konto til at oprette en profil, vil jeg varmt anbefale at man opretter sig enten en twitter-profil eller google-konto, eller begge, så man kan bruge dem som login-redskab. Man behøves ikke være aktiv på twitter for at have en profil.

Bundlr

Som nævnt kan man 'signe up' ved at bruge en af sine openID's. Det er relativt simpelt og man bliver hurtigt guidet igennem processen.


Ideen med Bundlr er at man kan skabe nogle 'bundter' af relevante links. Man kan give sit 'bundt' en titel og begynde at lægge links ind under titlen. Dvs. at Bundlr er meget bygget op omkring temaer. Fx har jeg selv brugt til at skabe en oversigt over netop forskellige online kurator-redskaber. Alternativt har jeg også en over relevante sider og kilder til emnet Enigma (som er et populært emne i SRP i matematik og historie). Man har så mulighed for at invitere andre bundlr-medlemmer til at administrere 'bundtet'


Der er to metoder man kan få links ind i sit bundt. De to metoder ses i billedet ovenfor. 1) at kopiere en webadresse ind i feltet i højre side og klik "Add Clip". 2) at installere bundlr-extension, så du har den i din værktøjslinje (det er den røde knap med et 'B' til højre for adresselinjen). Det finder man hurtigt ud af.


+ det er simpelt, hurtigt
+ der er hurtigt overblik over de links man har samlet ind
- der kan være sider som kan være relevante i forskellige temaer og så er det lidt en omvej at skulle aktivt placere dem i flere temaer.
- der er (endnu) ikke en app til tablets eller smartphone

Diigo

Igen nemt at 'signe up' med sit openID.


Ideen med Diigo er ikke temaer, men 'tags'. Man tagger de forskellige sider man finder interessante. Dvs.  at man forbinder de sider man synes er interessant fx i forhold til sociologi eller 2. verdenskrig med de relevante tags fx - sociologi, identitetsdannelse, social arv, besættelsestiden.
Når man så vil finde frem til den relevante side har man så sit 'tag'-arkiv at søge i. Det er efter min mening det smarteste system - netop fordi at man kan give de artikler, sider mv. man finder forskellige tags eller kendetegn. Det gør det nemt hurtigt arkivere siderne i første omgang og nemt hurtigt at finde dem frem igen. Derudover har man også mulighed med Diigo at lave markeringer af særligt interessante passager på siderne. Dvs. man har mulighed for at hurtigt at finde frem til det man fandt interessant ved fx en artikel eller side.

Man skal installere en extension (også på tablets og smartphone - lidt mere komplekst, men ikke sværere end at man kan google det). Herefter har man den i værktøjslinjen (den lyseblå knap med et 'd').



Samarbejdet foregår i Diigo særligt gennem Diigo-groups man opretter sammen - se kort introduktion i videoen nedenfor:



+ tag-systemet
+ tilgængeligt både på PC, iPad og smartphone
- omfanget af tags kan blive for 'overvældende'
- lidt kedelig oversigt (ikke uvæsentlig pointe ift. til eleverne ...)

Pearltrees

Den sidste mulighed spiller mere på det visuelle. Igen er der en kobling til OpenID, som gør det nemt og hurtigt at oprette en profil og logge ind igen.


Her er systematiseringen, som nævnt anderledes. Man arbejder med systemer af forgreninger - med emner og underemner mv. Her har man både mulighed for at oprette 'pearls' gennem en extension i værktøjslinjen og gennem hjemmesiden.


Samarbejdsmuligheden foregår gennem Teams. Man kan vælge hvilken forgrening man vil samarbejde og udvikle på. Se kort vejledning i videoen nedenfor for opsætning:


+ god visuel oversigt
+ mulighed for over- og underemner
+ både til PC og Apple-produkter
- er lidt tungt
- kan virke uoverskueligt
herunder mange lag (når man åbner en perle kommer en række nye)
og hvis man har mange 'pearls'

Ingen kommentarer:

Send en kommentar